سوالات متدوال در مورد چراغ باتری خودرو

تا به حال به چراغ باتری خودرو در صفحه کنسول خودرو یا اصطلاحا صفحه کیلومتر خودروتان دقت کردید؟

  1. روشن شدن این چراغ به چه معنی ست؟
  2. وقتی چراغ باتری خودرومان روشن شد چه باید کنیم؟

این ها سوالاتی ست که در این مقاله قصد داریم به طور خلاصه راجع به آن ها صحبت کنیم.

برای خیلی از ما شاید سوال شده باشد که این چراغی که به شکل یک باتری روی صفحه کنسول خودرو وجود دارد شاید فقط هنگام استارت زدن به روشن شدنش دقت کرده ایم به چه دردی میخورد ؟ روشن شدن چراغ باتری به معنی وجود اختلالاتی در سیستم برق یا باتری خودرو است و اتفاقا جزء هشدارهای مهمی ست که صفحه کنسول می تواند به ما بدهد. در ادامه توضیحات بیشتری راجع به علل روشن شدن چراغ باتری خودرو و نحوه رفع آن و اینکه تا چه حد می توانیم خودمان مشکل پیش آمده را برطرف کنیم و در غیر این صورت  به تعمیرگاه مراجعه کنیم.

 

دلایل روشن شدن چراغ باتری چیست؟

بهترین مارک باتری ماشین

۱. رسوب گرفتن و یا شل شدن بست های باتری

بارها شده است که وقتی سر باتری ها و بست های سرباتری را چک کرده ایم متوجه این قضیه شده ایم که رسوبی روی سطح فلزی آن تشکیل شده است. این رسوب که نارسانا نیز است باعث تداخل در شار جریان در مسیر جریان می شود. همین امر باعث ایراد در برق خودرو و متعاقب آن باعث روشن شدن چراغ باتری می شود. همچنین ممکن است شل بودن سر باتری ها نیز همین مشکل را ایجاد کند. پس با یک چک کردن ساده این قسمت و خراشیدن رسوب و تمیز کردن بست و یا سفت کردن آن،  می توان مشکل را حل کرد.

۲. قطع شدن بست سیم دینام به باتری

وظیفه اصلی دینام این است که پس از روشن شدن خودرو، انرژی مکانیکی را تبدیل به انرژی الکتریکی کرده و باتری را شارژ نماید . چنانچه در مسیر این انتقال انرژی الکتریکی به باتری اختلالی ایجاد شود ، چراغ باتری روشن شده و باید ایراد توسط برقکار یا مکانیک رفع شود.

۳. اشکال در تسمه دینام و خود دینام

شل شدن تسمه دینام و یا پارگی آن نیز باعث اختلال در برق رسانی دینام به باتری و متعاقب آن اختلال در سیستم برق خودرو می شود. این اتفاق نیز باعث روشن شدن چراغ باتری خودرو می شود. وجود اشکال فنی در دینام نیز می تواند همین گونه در سیستم برق رسانی اختلال ایجاد کرده و موجب روشن شدن چراغ پشت آمپر شود.

۴. تمام شدن عمر باتری

با خراب شدن باتری نیز چراغ باتری صفحه کنسول می تواند راهنمای شما باشد تا از این اتفاق آگاه شوید. در اکثر باتری های اتمی روی خود باتری یک نشانگر وجود دارد که با چک کردن آن می توانید از تمام شدن عمر باتری خود مطلع شوید. همچنین می توانید با مراجعه به مراکز برق خودرو و اتصال سیستم برق خودرو به دستگاه های تست باتری از سلامت آن مطلع شوید.

 

زمان روشن شدن چراغ باتری چه کاری باید انجام دهیم؟

با روشن شدن این چراغ ایده آل ترین واکنش شما قطعا مراجعه به تعمیرگاه و چک شدن خودرو توسط تعمیرکار است. اما در بعضی موارد می توانید راهکارهای زیر را نیز انجام دهید و در صورت نتیجه نگرفتن به تعمیرکار مراجعه کنید:

باتری به باتری کردن خودرو

  • ابتدا تمامی قسمت های مصرف کننده برق خودرو خود مثل برف پاک کن ، چراغ ، سیستم صوتی ، کولر و فن و … را خاموش کنید
  • اتومبیل خود را در محلی امن نگه دارید تا بتوانید بررسی های بعدی را روی آن انجام دهید.
  • خودرو خود را خاموش کرده و کاپوت را بالا بزنید و شروع به بررسی مواردی که پیش تر در مورد آن ها توضیح دادیم بپردازید. بسیاری از ایراد ها به راحتی با چشم قابل رویت هستند.
  • فیوز ها و بست ها و دینام خودرو را چک کنید. در صورت شل شدن بست ها آن ها را سفت و محکم کنید. اگر پایه فیوز ها دچار گرفتگی شده اند با استفاده از یک مسواک یا برس و مخلوطی از نوشابه و آب داغ آن ها را تمیز کنید.
  • در صورت مشکلات تخصصی تر در دینام و فیوزو تسمه حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.
  • فیوز ها را چک کنید تا اگر هرکدام دچار مشکلی شده اند تعویض کرده و مشکل را برطرف کنید.
  • باید توجه داشته باشید که بسیاری از تعمیرگاه های مجهز و معتبر دستگاه هایی را دارند که به راحتی به صورت اتومات عیوب برقی خودرو را تشخیص داده و نیازی به دردسر بیشتر نیست!
  • گاهی نیز به دلیل استفاده نکردن خودرو به مدت نسبتا طولانی اصطلاحا باتری خودرو می خوابد. که در این صورت شما باید باتری به باتری کرده و با روشن شدن خودرو مجددا چرخه شارژ باتری از سر گرفته می شود.

 

نکته مهم: حتما توجه کنید که هنگام خوابیدن باتری خودرو از شارژ باتری و یا باتری به باتری استفاده کنید و از روش هل دادن ترجیحا استفاده نکنید زیرا زمانبندی سوپاپ های خودرو ممکن است به هم ریخته و عواقب بدتری برای خودرو شما داشته باشد.